Costul diagnozei necesare pentru determinarea pozitiei corecta a curelei de distributie este de 70 lei TVA inclus
Am intalnit deseori, clienti noi, care solicita o diagnoza electrica auto, sau o constatare mecanica, disperati ca au fost la nu stiu cate service-uri si nu a gasit nimeni nici o eroare, nici un motiv, sa explice de ce masina merge tremurat, intrerupt, neregulat, eventual se opreste in mers, fara putere, si asa mai departe. Intradevar, atunci cand pun testerul pe ECM, constat si eu ca masina desi nu merge bine, totusi lipsesc erorile de natura electrica. Logica spune ca in lipsa erorilor ale sistemelor electrice (senzori, bobine, potentiometre, ECU) cauza mersului defectuos provine de la o eroare de tip mecanic, de exemplu: o evacuare infundata, un clapet de aer (acceleratie) murdar, un vacuum spart, motor uzat cu supape evacuare arse, sau, cel mai interesant, o distributie desincronizata, adica o curea de distributie "sarita de la punct" adica un dinte sau doi dinti sariti in fata sau in spate.
Mai mult de doi dinti sariti, la motoarele cu o axa cu came sau mai mult de un dinte de regula la motoarele cu doua axe cu came sau motoarele diesel, conduc la ruperea sau indoirea supapelor de admisie si evacuare care se lovesc de pistoane si fenomenul duce la blocarea motorului. Cureaua de distributie poate sari un-doi dinti in fata "avanseaza" motorul, atunci cand masina este trasa de alta masina, cand nu vrea sa porneasca. Daca masina este trasa, rotile se invart, miscarea se transmite fortat la cureaua de distributie de la planetare, catre cutia de viteze, de la arborele secundar catre arborele primar din cutie, catre ambreiaj, volanta, arbore motor, curea, si de aici la axa cu came. Daca forta cu care trag masina oprita este prea brusca, violenta miscarii face ca un dinte de la o eventuala curea de distributie intinsa insuficient sau cu un intinzator uzat, sa scape din dantura pinionului axei cu came, si astfel, axa cu came se pozitioneaza incorect fata de arbore, de unde desincronizarea discutata. Invers, motorul se "devanseaza" atunci cand masina pleaca violent de pe loc sau trage la randul ei alta masina ori o sarcina prea grea, in mod brusc (o rulota, de exemplu). Pentru a descrie parametrii pe care ii masor cand determin, in cadrul diagnozei, fara sa desfac motorul, daca a sarit sau nu cureaua de distributie de la punct, nu este, din pacate, spatiu suficient in acest articol.
1725704974